Kingpin na Internorga Craft Beer Arena 2017

2017-03-22
IMG_7400
Wczoraj wieczorem zakończyły się targi Internorga w Hamburgu, gdzie Browar Kingpin wystawiał się w ramach Craft Beer Arena.

Odbywające się na przełomie każdej zimy i wiosny na terenie Hamburg Messe und Congress targi Internorga są najstarszymi i największymi w Europie targami dla szeroko pojętego segmentu Horeca. Targi mają typową formułę B2B, a ich oferta obejmuje praktycznie wszystko, co może zainteresować hotele, restauracje, catering i wszelką inną gastronomię. Koncerny piwne są obecne na Internorga od dawna, jednakże organizatorzy targów zauważyli również scenę craft i w ten sposób, w tym roku już po raz trzeci, goście targów mogli się też zapoznać z ofertą browarów rzemieślniczych.

Craft Beer Arena, bo takie miano nosi miejsce grupujące browary rzemieślnicze, to pierwszorzędnie zorganizowana wydzielona strefa, gdzie każdy z wystawiających się browarów dostaje do dyspozycji dokładnie takie samo, w pełni wyposażone stoisko - schładzarka, dwa krany, lodówka na butelki, mały bar i regał. Wszystko wieńczy logotyp browaru. Wszystko pięknie przygotowane przed otwarciem targów, wystawca ma tylko dostarczyć piwo na stoisko, podpiąć kegi, wystawić butelki i zająć się wyszynkiem swojego piwa.

Internorga to targi adresowane do gości z całej Europy i świata i rzeczywiście przy stoisku spotkać można wiele narodowości i języków, nie da się jednak ukryć, że wśród gości targów dominują Niemcy. Podobnie jest wśród wystawiających się browarów. Poza trzema browarami z Polski, browarem z Austrii i Founders'em z USA mieliśmy wśród wystawców Craft Beer Arena wyłącznie browary niemieckie.

Niemcy to trudny rynek dla craftu. Żeby go zrozumieć trzeba poznać zarówno historię i tradycję niemieckiego piwowarstwa wraz z jego dziedzictwem (prawo czystości, doskonałe piwa w tradycyjnych niemieckich stylach, system kształcenia piwowarów, organizacje zrzeszające browary), jak i mentalność i przyzwyczajenia konsumentów piwa w Niemczech (przywiązanie do tradycji, przeświadczenie o wyższości niemieckich piw nad piwami z innych krajów, ponownie wpływ prawa czystości, przywiązanie do niskich cen piwa i niska elastyczność cenowa). Powyższe skutkuje dość sporymi barierami dla rozwoju craftu w Niemczech i sprawia, że przeciętny Niemiec craftu co najmniej nie rozumie, a w skrajnym przypadku nie traktuje już piw craftowych jako piwo.

Craft w Niemczech rozwija się więc bardzo powoli. Pierwsze piwa rzemieślnicze zaczęły się pojawiać w Niemczech sporo przed Polską, jednakże sami niemieccy piwowarzy mówią, że o jakimkolwiek bardziej widocznym rozwoju można mówić od około dwóch lat. Mało. Craft w Niemczech rozwija się też inaczej niż na innych rynkach i przybiera inne formy. Tutaj craftem jest już mocniej nachmielony pils albo jakikolwiek piwny styl, który nie jest tradycyjnym niemieckim stylem. Mamy więc w ofertach niemieckich rzemieślników dużo pilsów, wszelkich lagerów, zwykłych pale ale czy IPA. Kreatywności w tym często niewiele, bo już taka oferta jest zwykle czymś bardzo wyszukanym dla niemieckiego piwosza. Ciekawym zjawiskiem są linie piw rzemieślniczych wprowadzane przez tradycyjne lokalne browary. Nie ma więc w Niemczech nic dziwnego w tym, że jakiś browar warzy od półtora wieku Hellesa, Kellerbier i Märzena, obok których od roku stawia małe butelki pale ale, chmielonego na zimno pilsa czy jakieś piwo pszeniczne inne niż tradycyjny Weizen. Tutaj nikogo to nie zaskakuje. Zauważalnym zjawiskiem są też "craftowe" browary otwierane przez duży kapitał związany z rynkiem dystrybucji piwa czy producentów sprzętu browarniczego. Cóż, Niemcy to kraj dość zamożny i obfitujący w kapitał, więc nie powinno dziwić, że błyskawicznie zwietrzono okazję do zaistnienia na nowym rynku. Cieszy przynajmniej to, że większość osób związanych z branżą wyraźnie czuje, że to chyba nie o to w crafcie chodzi. Jak widać, craft w Niemczech rozumiany jest niemal wyłącznie produktowo, praktycznie bez otoczki społecznościowej (bo i społeczność mała) czy też nastrojów antykoncernowych.

Jak na takim rynku i na takiej imprezie odnalazły się piwa Kingpina? Generalnie zaskakująco dla nas dobrze :) Na targi jechaliśmy z umiarkowanymi oczekiwaniami i imprezie udało się je spełnić z nawiązką. Oczywiście, nie każdy piwosz w Niemczech jest gotowy na nasze piwa ;) Wyraźne aromaty i smaki, jak i stosowane przez nas dodatki czasem powodowały szok, jednakże w znakomitej większości piwa były pozytywnym zaskoczeniem i budziły spore zainteresowanie. Zarówno przez organizatorów, ludzi z branży, jak i odwiedzających nasze stoisko miłośników piwa zostaliśmy bardzo miło przyjęci i te pięć dni wypełnionych spotkaniami, rozmowami i piwem należało naprawdę do przyjemności, nawet biorąc pod uwagę, że fizycznie impreza dała nam trochę w kość ;)

Ale Internorga to nie festiwal piwa rzemieślniczego, a przede wszystkim targi B2B. Pod tym względem nie było gorzej. Spotkaliśmy się z całkiem sporym zainteresowaniem przedstawicieli biznesu dystrybucji piw rzemieślniczych w kilku państwach Europy i wracamy z przekonaniem, że przynajmniej niektóre z nich uda się przekuć w faktyczną współpracę.

Podsumowując, wyjazd do Hamburga na pewno był dobrą decyzją i z udziału w Craft Beer Arena jesteśmy zadowoleni. Impreza tego typu, na którą przychodzi sporo ludzi biznesowo związanych z dystrybucją piw rzemieślniczych na wielu europejskich rynkach, jak też dużo osób zwyczajnie zainteresowanych dobrym craftem pozwala niejako ubić dwie pieczenie na jednym ogniu: nawiązać kontakty biznesowe, jak i promować swoją markę i piwa wśród zwiedzających. Przy okazji naszego udziału w Craft Beer Arena w Hamburgu, braliśmy z naszymi piwami udział również w dwóch mniejszych eventach, ale to już temat na osobny wpis :)

Marek
Udostępnij:

Kingpin jest tylko dla dorosłych Kingpin is only for adults

Czy masz ukończone 18 lat? Are you over 18 years old?

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookies, które mogą być zapisywane na twardym dysku Twojego komputera.
Wchodząc na stronę wyrażasz zgodę na używanie plików cookies.
This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agree to our use of cookies.